Aby bylo možné reagovat na krizovou situaci v oblasti klimatických změn, je důležité, aby všechny sektory přijmuli dekarbonizaci a snížili tak své emise CO2. Jaká jsou nejnovější opatření přijatá Evropskou unií k urychlení tohoto přechodu?
Dle IEA provoz budov představuje více než 26 % celkových globálních emisí souvisejících s energiemi (uhlíková stopa stavebních materiálů, vytápění, chlazení a osvětlení). Konkrétně v Evropě jsou budovy největším spotřebitelem energie.
EU plánuje splnit cíl snížením emisí tohoto odvětví o zhruba 6 % ročně, a to modernizací budov (izolací, zateplením, zasklením, využíváním obnovitelných zdrojů a udržitelných materiálů).
Nátlak na energetickou účinnost
Evropská směrnice o energetické náročnosti budov (EPBD) byla začátkem roku 2024 revidována s cílem snížit energetickou náročnost budov. Cílem směrnice EPBD je podpořit renovaci, zlepšit kvalitu ovzduší, digitalizovat energetické systémy budov a zavést infrastrukturu udržitelné mobility. Členské státy mají dva roky na to, aby směrnici přijaly do svých vnitrostátních právních předpisů.
Co se očekává od členských států?
- Pokud je to technicky proveditelné, měly by země EU do roku 2030 nasadit solární panely na obytné, veřejné a nebytové budovy a zajistit, aby všechny budovy byly připraveny na instalaci solárních systémů.
- Členské státy budou muset do roku 2040 odstranit systémy vytápění a chlazení na fosilní paliva a od roku 2025 budou zakázány dotace na samostatné kotle na fosilní paliva.
- Členské státy by měly podporovat zavádění infrastruktury pro nabíjení elektrických vozidel v budovách, umožnit inteligentní nabíjení a odstranit překážky pro instalaci nabíjecích míst.
Nabíjecí infrastruktura
Rozšíření elektromobilů dosud bránil nedostatečný přístup k nabíjení elektromobilů v bytových domech. Směrnice EPBD nařizuje, že obytné budovy a veřejně přístupná místa (nákupní centra, úřady atd.) s parkovacími zařízeními musí být vybaveny nabíjecími stanicemi pro elektromobily. Směrnice EPBD vyžaduje předběžnou kabeláž pro minimálně 50 % parkovacích míst v nových budovách s více než třemi parkovacími místy.
Nabíjecí stanice musí mít regulovatelný výkon, aby umožnily současné použití. Musí být také schopné chytrého a obousměrného nabíjení.
Odstranění překážek
Potřeba vyhrazeného parkovacího místa, náklady na instalaci nebo nutnost získat souhlas vlastníka nebo správce budovy k instalaci nabíjecí stanice odrazuje mnoho lidí žijících v bytových domech od přechodu na elektřinu.
Zavedení „práva na připojení“ znamená, že vlastníci nebo správci budov musí schválit požadavky nájemců na instalaci nabíječky. To by mělo odstranit regulační překážky, jako je potřeba získat souhlas vlastníka (pro nájemníky) nebo společenství spoluvlastníků, a usnadnit obyvatelům bytových domů instalaci domácích nabíječek.