Ceny ojetých elektromobilů klesají

Přestože elektromobily stále tvoří jen malé procento mezi ojetinami v Česku, jejich počet na inzertních portálech se zvyšuje každý měsíc, a to výrazně snižuje jejich ceny.

V důsledku rostoucí konkurence na trhu s novými elektromobily se začíná rozšiřovat i nabídka ojetých vozů. Přestože elektromobily stále tvoří jen malé procento mezi ojetinami v Česku, jejich počet na inzertních portálech se zvyšuje každý měsíc.

Pokles cen až o 30 %

V únoru dosáhly ceny ojetých elektromobilů svého vrcholu, kdy jejich průměrná cena činila 759 000 Kč. Do června se však střední hodnota ceny snížila na 658 000 Kč, jak ukazují statistiky společnosti AAA Auto, která sleduje celý trh s ojetými vozy. Některé modely, jako například Škoda Enyaq, zaznamenaly meziroční pokles ceny až o 33 % na 1,039 milionu korun, zatímco Tesla Model 3 zlevnila o 26 % na 702 tisíc Kč. Tesla navíc v meziměsíčním srovnání zlevnila o dalších 37 tisíc korun.

Pokles cen je podle odborníků především důsledkem rostoucí nabídky na trhu. Zatímco v loňském roce bylo měsíčně inzerováno průměrně 1 121 aut, v červnu tohoto roku už to bylo 1 407 vozů. Rozšířená nabídka pozitivně ovlivňuje ceny, což je vzhledem k rostoucí poptávce vítaným trendem. Mezi oblíbené modely v Česku patří především Škoda Enyaq a BMW i3, jejichž ceny od začátku roku klesají.

Stav baterie jako klíčový faktor

I když se cena baterií v posledních letech snižuje, stále zůstávají nejdražší součástí elektromobilů. Při koupi ojetého elektromobilu je proto důležité věnovat baterii stejnou pozornost jako celkovému stavu vozu. Zatímco u tradičních spalovacích motorů lze jejich stav posoudit vizuálně nebo zvukem, u baterií v elektromobilech je třeba použít speciální software.

Jedním z důležitých ukazatelů je tzv. SoH (State of Health) baterie, který je přímo odečítán z jednotky baterie a ukazuje, kolik využitelné kapacity v baterii zůstává. Například pět let staré auto s nájezdem 80 tisíc kilometrů a SoH hodnotou 90 % znamená, že vůz je stále schopen ujet 90 % vzdálenosti, kterou zvládl jako nový. Tento údaj je u ojetých elektromobilů nesmírně důležitý.

Některé značky však nastavují z výroby hodnotu SoH nad 100 %, což může vést k tomu, že software ještě dlouho ukazuje 100 % i poté, co reálná kapacita baterie klesne. Skutečnou hodnotu SoH lze zjistit například pomocí tzv. premium testu, který nabízí někteří prodejci. Tento test spočívá v téměř úplném vybití a následném nabití baterie, což vyžaduje ujetí stovek kilometrů.

Testování kondice baterie

Nejspolehlivějším způsobem testování je však použití specializovaných programů, jako je například ten od rakouské firmy Aviloo. Tento program zahrnuje malý kufřík s přístrojem, který po připojení k OBD konektoru vozidla během několika minut zjistí potřebné údaje. Program hodnotí stav baterie na základě několika parametrů, včetně toho, jak se předchozí majitel k baterii choval, jaké jsou rozdíly v nabíjení jednotlivých článků nebo jejich teplotách. Tyto technické údaje se shrnují do tzv. scoringu, který je při výběru ojetého elektromobilu nejdůležitějším faktorem – počet najetých kilometrů a stáří vozidla jsou v tomto ohledu méně podstatné.