Na norských silnicích nyní jezdí více elektromobilů než aut na benzín. Podle dat Norského úřadu pro informace o silničním provozu (OFV) poprvé v historii překonal počet elektromobilů počet vozů s benzinovým motorem. Z celkových 2,87 milionu registrovaných vozidel je nyní 754 303 plně elektrických, zatímco benzinových aut je 753 905. Největší skupinu však stále tvoří vozy na naftu – těch je téměř milion, i když jejich počet postupně klesá.
Norsko směřuje k plné dominanci elektromobilů
Ředitel OFV, Öyvind Solberg Thorsen, odhaduje, že už do roku 2026 by elektromobily mohly předstihnout i počet dieselových aut. Kromě čistě elektrických vozidel je v Norsku registrováno také 210 tisíc plug-in hybridů a 156 tisíc hybridních aut, což naznačuje, že preference Norů se dlouhodobě posouvají směrem k udržitelnějším variantám dopravy.
Před dvaceti lety, v roce 2004, tvořila benzinová auta hlavní část norského vozového parku – bylo jich více než 1,6 milionu, zatímco dieselů bylo jen kolem 230 tisíc a elektromobilů pouze asi tisíc. Mezi lety 2007 a 2017 sice počet dieselových aut výrazně rostl díky daňovým úlevám, ale od roku 2017 jejich počty opět klesají a letos v září poprvé od roku 2011 klesly pod hranici jednoho milionu.
Štědré pobídky a ambiciózní norské cíle
Norsko, které má 5,5 milionu obyvatel, se chce stát první zemí na světě, která zcela ukončí prodej nových benzinových a naftových aut – a to již do roku 2025. Díky širokému systému pobídek měl letos v srpnu podíl elektromobilů na prodeji nových aut úctyhodných 94 %. Přechod na elektromobilitu však Norsko stojí nemalé investice. Aby motivovala obyvatele k přechodu na elektrické vozy, osvobodila vláda elektromobily od daní, které se vztahují na auta se spalovacími motory. Země rovněž financuje rozvoj veřejných nabíjecích stanic, které dnes zajišťují pohodlné nabíjení pro rostoucí počet elektromobilů po celé zemi.
Norská strategie tak inspiruje řadu zemí, které hledají cesty, jak podpořit udržitelnou dopravu. Díky dlouhodobé podpoře a inovativnímu přístupu k ekologické mobilitě se Norsko stalo příkladem úspěšného přechodu na elektromobily.