Automobilový průmysl v Evropě dnes řeší zásadní otázku: Jak rychle se mohou elektromobily stát levnější alternativou ke klasickým vozům na benzín a naftu? Evropská unie plánuje od roku 2035 zakázat prodej aut se spalovacími motory, což má přispět k dosažení klimatické neutrality do roku 2050. Přestože se elektromobily rozšiřují, objevují se překážky, které jejich plný rozmach zpomalují.
Přísné cíle EU a obavy automobilových výrobců
Evropská unie již dnes nastavila přísné limity pro emise oxidu uhličitého, což přimělo automobilky, jako je Škoda Auto, přemýšlet nad způsobem, jak požadavky splnit. Jak vysvětluje člen představenstva Škody Martin Jahn, automobilky mají dvě hlavní možnosti: buď nabídnout elektromobily za přístupnější ceny, nebo snížit výrobu aut se spalovacími motory. Obě možnosti však přinášejí výrazné finanční dopady, a to zejména kvůli vysokým nákladům na výrobu elektromobilů.
Podle ekonoma a politika Václava Vislouse by mohla elektromobilita brzy nabídnout levnější alternativu k tradičním autům, což by přispělo k rychlejšímu rozšíření elektrických vozů. Cena elektromobilů se v posledních letech postupně snižuje, například některé modely jsou dnes dostupné za méně než milion korun, což bylo před pěti lety nemožné.
Slabý růst poptávky po elektromobilech
Ačkoli se očekávalo, že v Evropě letos elektromobily dosáhnou 20 % celkového prodeje aut, skutečný podíl se zastavil na 14 %, tedy přibližně na stejné úrovni jako v minulých letech. Tento nedostatečný zájem brání dosažení stanovených cílů. Podle Jahna není pravděpodobné, že by poptávka v příštím roce dramaticky vzrostla, což vytváří tlak na výrobce, aby hledali další řešení.
Automobilky, které se zaměřují výhradně na elektromobily, jako například Tesla, těží z toho, že tradiční výrobci zatím snižování nákladů na výrobu elektrických aut plně nezvládli. Výrobci tradičních vozů se obávají, že levnější elektromobily by výrazně snížily jejich zisky, a navíc elektromobilita zatím není pro mnoho z nich finančně výhodná.
Hrozba pokut a nutnost změny pravidel
Jedním z hlavních rizik, kterým automobilky čelí, je pokutování za překročení emisních limitů. Evropská komise plánuje, že v roce 2025 sníží povolené emise flotily z 116 g/km na 93,6 g/km. Pokud některé automobilky limit nesplní, budou čelit pokutám ve výši 95 eur za každý gram nad povolenou hranicí u každého prodaného vozu. Některé firmy by tak mohly být nuceny zaplatit miliardy eur na pokutách, což by ohrozilo jejich další fungování.
Jak podotýká europoslanec Filip Turek, právě tato politika může výrobce dostat do potíží. Pokud by se automobilky rozhodly snížit výrobu tradičních vozů, sice by pokutám unikly, ale zároveň by mohlo dojít k propouštění zaměstnanců, což by mělo dopad na ekonomiku i zaměstnanost.
Výhled do budoucnosti: Snižování cen a inovace
Přestože současná situace není jednoduchá, řada expertů věří, že technologické pokroky budou dál snižovat ceny elektromobilů a zvyšovat jejich dostupnost. Pokud bude pokračovat vývoj v oblasti baterií a výroby, elektromobily se postupně stanou nejen ekologičtějšími, ale i cenově dostupnějšími než auta se spalovacími motory.
Pohodlné nabíjení doma s wallboxy TeltoCharge
Ať už elektromobil máte, nebo o jeho pořízení teprve uvažujete, pohodlné a efektivní domácí nabíjení je klíčem k maximálnímu využití jeho výhod. S wallboxem TeltoCharge získáte spolehlivou nabíjecí stanici se spoustou výhod. TeltoCharge je navržena tak, aby vyhovovala jak aktuálním, tak i budoucím potřebám uživatelů elektromobilů. Pořiďte si nabíjecí stanici ještě dnes!